IT Diamanten

Likt en diamant så har IT sina olika fasetter beroende betraktningsvinkel. Är du driftstekniker behöver du den typen av information. Är du IT strateg behöver du annan typ av information. Arbetar du med IT avtal är det information av mer finansiell karaktär. Men när driftsteknikern skall prioritera så är det viktigt att strategi och inte minst avtalen är kända.

Beroende på vilken vinkel man ser IT diamanten ifrån så erhåller vi olika information men allt är i sammanhang och har beroenden med varandra. Man kan inte säga att det ena är viktigare än det andra. Är en fasett felslipad på en diamant så blir den dysfunktionell och förlorar sitt värde.

Bilden ovan är ifrån COBIT och beskriver de delar inom IT som behöver samverka likt fasetter i diamanten. Varje ruta ex. APO001 ”Manage the IT Management Framework” innehåller ett antal grundregler som måste uppfyllas för att den skall fungera.

APO001 Manage the IT Management Framework

Enterprise IT governance GOVN

  • Etablering och tillsyn av en organisations strategi för användning av informationssystem och digitala tjänster och tillhörande teknik.
  • Fastställande och ansvarsskyldighet för utvärdering av nuvarande och framtida behov.
  • Styra planeringen för både utbud och efterfrågan på dessa tjänster.
  • Styra kvaliteten, egenskaperna och nivån på IT-tjänster.
  • Övervaka överensstämmelse med skyldigheter (inklusive regler, lagstiftning, kontroll och andra standarder).
  • Säkerställa ett positivt bidrag från IT till organisationens mål och behov.

IT management ITMG

  • Hantering av IT-infrastrukturen och de resurser som krävs för att planera.
  • Utveckla, leverera och stödja IT-tjänster och produkter för att möta ett företags behov.
  • Förberedea för nya eller ändrade tjänster.
  • Hantering av förändringsprocessen och upprätthållande av lagstadgade, juridiska och professionella standarder.
  • Hantering av prestanda för system och tjänster när det gäller deras bidrag till affärsresultat och deras finansiella kostnader och hållbarhet.
  • Hantering av inköpta tjänster.
  • Utveckling av kontinuerliga planer för förbättringar av tjänster för att säkerställa att IT-infrastrukturen stöder affärsbehov på ett adekvat sätt.

Organisation design and implementation ORDI

  • Planering, design och implementering av en integrerad organisationsstruktur och kultur inklusive arbetsplatsmiljön.platser, rollprofiler, prestationsmätningar, kompetenser och färdigheter
  • Underlätta förändringar som behövs för att anpassa sig till förändringar i teknik, samhälle, nya verksamhetsmodeller och affärsprocesser.
  • Identifiering av viktiga attribut för den nödvändiga kulturen och hur dessa kan implementeras och förstärkas för att åstadkomma förbättrad organisationsprestanda.

Organisational capability development OCDV

  • Tillhandahållande av ledarskap, råd och implementeringsstöd för att bedöma organisationsförmåga och för att identifiera, prioritera och genomföra förbättringar.
  • Val, antagande och integration av lämpliga branschramar och modeller för att styra förbättringar.
  • Den systematiska användningen av kapacitetsmognadsbedömningar, mätvärden, processdefinition, processhantering, repeterbarhet och introduktion av lämpliga tekniker, verktyg och förbättrade färdigheter.
  • Leverans av en integrerad personal-, process- och tekniklösning för att leverera förbättrad organisationsprestanda i linje med organisationens strategiska planer och mål.
  • Förbättringsomfånget är organisatoriskt men kan också vara mycket fokuserat vid behov till exempel mjukvaruutveckling, systemutveckling, projektleverans eller förbättring av tjänster.

Performance management PEMT

  • Optimering av människors prestanda, inklusive bestämning av kapacitet, integration i team, fördelning av uppgifter, riktning, support, vägledning, motivation och ledning av prestanda.

Service level management SLMO

  • Planering, implementering, kontroll, granskning och revision gällande tillgänglighet av tjänster för att möta kundernas affärsbehov.